INTERVIU | Cum poți obține bani, know-how și networking pentru a-ți lansa internațional startup-ul tech – cu Or Haviv, partener în cadrul Arieli Capital

Share article

Vești bune pentru fondatorii de startup-uri din România: la How To Web 2024 se va lansa GO GLOBAL!

– un program avansat de accelerare a business-urilor, destinat mai ales acelor antreprenori care au visuri de expansiune globală.

Programul este operațional deja în Italia, în Slovenia și în statul american Utah, iar – în paralel cu România – se va lansa și în Cehia.

  • Mai multe informații despre programele din alte țări găsești aici, dar și în materialul în care anunțăm lansarea proiectuluiaici

În România, GO GLOBAL! este lansat printr-un parteneriat inițiat de Upgrade 100, alături de How To Web, cu sprijinul strategic al AmCham (American Chamber of Commerce) și cu susținerea Raiffeisen Bank România.

GO GLOBAL! este un program de accelerare cu focus pe expansiunea globală, explică Or Haviv, partener și Head of Innovation în cadrul Arieli Capital.

Arieli este un business global – cu birouri în Tel Aviv, New York și Londra. Potrivit lui Or Haviv, compania sa prețuiește viziunea pe termen pe lung atunci când se asociază cu un startup.

„Suntem maratoniști. Deși părem sprinteri, pentru că suntem inovatori, privim în viitor, nu doar 5-7 ani înainte, fie că vorbim de oameni sau de afaceri”, spune Or Haviv.

Prin urmare, dacă ai un startup și visezi să te extinzi la nivel internațional, îți va fi de folos dialogul pe care l-am avut cu Or Haviv, și pe care îl poți citi mai jos. 

Despre ce ai de făcut pentru a beneficia de fonduri, care este viziunea acestui program, ce trebuie să te preocupe în această etapă și ce alte beneficii îți oferă programul – dincolo de o potențială investiție.

“Românii vor să știe care este modalitatea inteligentă de a eșua”

Or Haviv, la lansarea programului similar GO GLOBAL! realizat în statul american Utah
  • Câte startup-uri vor face parte din prima etapă a programului? Focusul este pe zona de tehnologie sau explorați și alte domenii?

Or Haviv: Vom avea între 7 și 11 startup-uri per program. Ne interesează diversitatea: nu ne concentrăm pe un singur tip de startup. Când începem să cunoaștem ecosistemul, vrem să oferim oportunități pentru startup-uri aflate în diferite etape și să le aducem valoare.

  • Cum arată startup-ul ideal pentru înscrierea în acest accelerator?

O.H.: Startup-urile ideale sunt cele aflate în faza de seed, cu o echipă solidă. Nu trebuie să fie doar o idee, ci un produs funcțional, validat. Ar fi ideal să aibă deja utilizatori reali, un pilot într-un spital, de exemplu, și să demonstreze că a strâns fonduri și de la alți investitori. Și, cel mai important: să fie un startup cu ambiții globale.

  • Cum diferă mediul de business din România de cel din alte zone europene, ce avantaje are și ce provocări unice ridică?

O.H.: În România am descoperit că oamenii vor să știe care este modalitatea inteligentă de a eșua, cum să îți asumi riscuri în mod eficient. 

Noi lucrăm cu multe guverne, cu incubatoare și centre de inovație din diverse țări, și mereu se remarcă diferențele culturale. În general, noi avem niște întrebări cu privire la locul în care lansăm un program. Vrem să știm cum gândesc oamenii din aceste ecosisteme și ce riscuri sunt dispuși să-și asume. 

În unele culturi, eșecul nu este permis. 

În Israel sau SUA însă, eșecul este chiar apreciat. Oamenii te consideră curajos și o persoană de la care pot învăța. Te vor chema să vorbești la conferințe despre experiențele tale. 

Mai mult, investitorii în tehnologie nu vor să investească în ceea ce ai deja, ci într-o companie care poate că acum valorează un milion de euro, dar poate ajunge la 100 de miliarde. Ei investesc în visuri. 

“Sfatul nostru este unul simplu: nu te rușina să vorbești despre ceea ce nu ai, dar la care visezi.”

– Or Haviv, partener Arieli Capital

  • De ce este România următoarea oprire în cadrul acestui proiect?

Or Haviv (al doilea din stânga) –  alături de o parte din echipa aflată în spatele inițiativei

O.H.: Programul din România a necesitat multe eforturi și investiții din partea noastră, dar a fost și un pas natural. Toate ușile s-au deschis în mod firesc pentru parteneriate excelente.

Partenerii noștri extraordinari de la Ambasada Israelului, AmCham, Raiffeisen Bank, How to Web, Upgrade 100 și alții au fost esențiali, și asta a contat foarte mult. 

Vrem să facem lumea mai bună, dar și să obținem profit, iar ambele obiective au fost atinse.

Ecosistemul din România este în dezvoltare, ceea ce înseamnă că există un potențial mare de creștere și sunt multe oportunități de investiție. 
România are o cultură bună, oameni inteligenți, cercetare, tehnologie și antreprenoriat, dar este un ecosistem în creștere.

“Chiar dacă un business eșuează după 5 ani, el poate inspira crearea a 100 de alte startup-uri”

Care ar fi cele cinci lucruri de care un antreprenor ar trebui să țină cont atunci când încearcă să se extindă la nivel global?

O.H.: Din experiența acumulată de noi la Arieli, dar în special lucrând cu business-uri din Italia și Slovenia – care apoi s-au extins rapid și sănătos, ar fi de reținut cinci lecții:

1. Nu este vorba doar despre evoluție, ci despre revoluție. 
Pentru a fi atractiv, nu trebuie să oferi soluții locale și mici. Investitorii sunt dispuși să investească la scară mare și să-și asume riscuri, dar trebuie să existe potențial. Încearcă să faci o revoluție, să schimbi lucrurile și să descoperi un potențial imens.

2. Fii foarte practic și specific.
Caută să rezolvi o problemă care provoacă o durere reală.

3. Validează-ți ideea. 
Nu dezvolta proiecte ascuns în garaj. Ieși pe teren, în viața reală, și testează ideea cu utilizatori reali.

4. Asigură-te că aduci valoare reală. 
Fii sigur că ceea ce oferi este o afacere bună.

5. Scopul unui  startup, prin definiție, este să eșueze cât mai repede și cu costuri cât mai mici. Astfel încât tu, antreprenorul, să poți valida ceea ce faci și să descoperi următorul pas. Cheia este pivotarea cât mai rapidă și cu costuri minime.

  • Care este cea mai mare provocare atunci când vrei să „Go Global” și ce anume ar putea face un antreprenor ca să spună la un moment dat că da, într-adevăr, a meritat tot efortul?

O.H.: Marea provocare este să înțelegi că antreprenoriatul nu este despre exit-uri spectaculoase, ci despre a încerca. Nu contează dacă eșuezi, important este să încerci.

Chiar dacă un business eșuează după 5 ani, el poate inspira crearea a 100 de alte startup-uri și va pregăti mulți oameni. Este mult mai mult decât bani. Este o misiune globală și fiecare om ar trebui să fie într-un loc care îl împinge să facă ceva inovator.

“Dacă mergi într-un loc unde oamenii spun că știu totul, acela nu este un loc bun. România este deschisă și receptivă, și exact asta căutăm.”

– Or Haviv, partener în cadrul fondului de investiții Arieli Capital

  • Ca antreprenor, care sunt principalele beneficii pe care le ai descoperind cultura de business din Israel și Statele Unite?

O.H.: Ideea este simplă: dacă vrei să înveți să faci o patiserie excelentă, mergi în Franța, nu în India. La fel, ecosistemele de top pentru producerea de unicorni per capita sunt în Israel, în Silicon Valley, la New York și Londra. Dar, per capita, Israel este cel mai bun loc de învățat cum să construiești la nivel global.

Magia Go Global este că aduce acces nu doar la cunoștințe, ci și la ecosistemul de afaceri. Chiar și în anii slabi, investițiile în Tel Aviv au rămas foarte mari. 

Trebuie să fii acolo unde se fac marile afaceri, pentru că vei fi influențat pozitiv de acestea.

În plus, Tel Aviv și New York sunt hub-uri globale, care atrag oameni din întreaga lume, iar în business trebuie să fii laolaltă cu oameni care au experiență vastă, o rețea puternică și un mediu financiar activ. Noi oferim toate acestea.

Între 2018 și 2022, în Israel s-au lansat 9.500 de startup-uri tehnologice. Nivelul investițiilor atrase de aceste companii doar în 2021 (un an de vârf) a fost uriaș: 33 de miliarde de dolari.

“Venim pentru a cunoaște antreprenori curajoși și vizionari, care își doresc să își ducă ideea acolo unde visează și să o transforme într-o soluție globală.”  – Or Haviv, Arieli Capital

Vezi aici agenda How To Web 2024 și alătură-te panelului organizat de Upgrade 100 în cadrul conferinței.

Latest Updates

Read more news and useful information related to the GO GLOBAL! program.

WE ARE WAITING FOR YOU!

Find out how you can be one of the 10 finalists!

If what you see here has sparked your curiosity, all that’s left to do is apply and find out all the details about the program. We will select a maximum of 10 startups from Romania, so… hurry up!